040-664 70 80

job@nortlander.dk

Vi har öppet för ansökningar till säsongen 2017-2018

Välkommen! Genom att klicka in på denna sida har du tagit första steget mot ditt livs äventyr! 

 

Är det här du i vinter?

Skidguide

De viktigaste anledningarna till att välja Nortlander (enligt förra årets guider)

1.  Vi stöttar dig. När du arbetar för oss i alperna litar vi på ditt omdöme. Uppstår det situationer där du behöver hjälp, så får du det också. 

2. En stark sammanhållning. Inom Nortlander ser vi våra kollegor som en del av “familjen” och du kommer att få vänner för livet.
 
3. Frihet under ansvar. Du får frihet att vara kreativ och fatta egna beslut. Vi önskar endast personer som kan fatta självständiga beslut och stå fast vid dem.

4. Framtidsmöjligheter. Många av våra guider fortsätter inom olika roller för oss - antingen i Alperna eller på vårt kontor i Köpenhamn. 

 

Vad får du när du är del av vårt team?

Du kan som minimum förvänta dig följande, som del i din anställning när du arbetar för oss i alperna:
  • Lön, bonus och provision 
  • Försäkring
  • Transport till och från Alperna
  • Boende
  • Skiduniform bestående av byxor och jacka
  • Googles och hjälm värde 2000:-
  • En seriös referens till ditt CV - vi samarbetar med ett flertal sommarresebyråer som kan erbjuda jobbmöjligheter efter din säsong
  • Teambuildingskurs med dina kommande kollegor
  • En intensiv guidekurs i alperna
  • Stor galafest efter säsongen

Guidekurs och säsongsstart

En säsongen sträcker sig cirka från början av december till mitten av april.
 Alltsammans börjar med din guidekurs, som sägs vara den bästa i branchen. På kurserna får du lära allt du behöver kunna för att utföra jobbet nede i alperna.
Den består av två delar:
  • En teambuilding modul i skandinavien
  • En guidekurs i slutet av november. Efter kursen startar din säsong.

Priset för guidekursen är 6000 DKK och inkluderar även galafesten efter säsongen.

En video från guidekursen i Alpe d'Huez


Tack för ditt intresse för Nortlander Ski-Tours. Vi söker nu guider för den kommande vintern 17/18.

Som Skandinaviens ledande företag inom skidresor är vi kräsna med vem vi anställer. Anser du, att du har de kompetenser vi söker, har rätt profil och tycker att beskrivningen av arbetet passar dig, då vill vi gärna att du hör av dig till oss.

Vi ber dig skicka en ansökan innehållande punkterna nedan.

  • Presentation av dig själv och vad du gör nu.
  • Din kännedom av guide-jobbet, Nortlander Ski-Tours och varför du vill arbeta för oss.
  • När arbetade du sist riktigt hårt och var pressad.

Med andra ord: varför är du vår nästa guide?

Tillsammans med din ansökning vill vi att du laddar upp en kort video , där du presenterar dig själv. Om videon är 20 sekunder eller 3 minuter lång bestämmer du själv, vi vill bara ha en bild av vem du är. Berätta vem du är och varför du vill vara guide.

Videon kan tillexempel spelas in med din smartphone, men vi ber dig vänligast se till att ljud- och bildkvalitet är ok.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 För att ansöka tycker du på den gröna knappen. Du blir då hänvisad till vår ansökningssida, där du får svara på en del frågor, samt ladda upp din CV, personliga brev och din film.




Om du har frågor är du välkommen att skicka dessa job@nortlander.dk och skriv "guide" i ämnesfältet. 

 Jag ser fram emot att höra från dig!

Med vänliga hälsningar
Fredrika Wallin / Ansvarig för anställningar
Nortlander Ski-Tours

ANSÖK HÄR

Är du intresserad? Så gör du

Nortlanders guider har det lilla extra - är det du?

Som guide för Nortlander Ski-Tours är du vår ambassadör i alperna. Det är du som har direktkontakt med gästerna, är ansvarig för att allas semester uppfyller förväntningarna. Du bidrar till att skapa goda relationer med samarbetspartners och kontoret. Ditt omedelbara ansvar sker i nära kontakt med andra personer i alperna.

Våra bästa guider genom åren har alla haft en stor passion för människor. De brinner för att skapa goda resultat genom konsekvent personlig service.

Det är INTE viktigt att du:
  • Är en världsstjärna på skidåkning
  • Redan talar flera olika språk
Det är extremt viktigt att du:
  • Älskar att hjälpa andra människor
  • Är uppriktigt intresserad av andras trivsel
  • Är serviceminded
  • Vill lära danska 
  • Är ansvarsfull och fyllt 21 år
  • Trivs i ett team där det handlar om att prestera varje dag
  • Är redo får hårt arbete och lite fritid 

 

Tidigare guider berättar hur det är att arbeta för Nortlander Ski-Tours

"Fantastisk skidåkning bland snötäckta berg blev för mig bara en extra bonus utöver alla upplevelser jag fick vara med om under min säsong. Jag har växt som person, lärt mig ett helt nytt språk och fått nya vänner för livet. Det bästa med att vara guide är mötet med nya människor och hur man hela tiden jobbar med ordet service. Att arbeta som guide för Nortlander är mer än bara ett jobb; det är ett äventyr och det bästa jag gjort i hela mitt liv!"
Matilda, Ischgl 2015/2016

 

"Jag skulle beskriva guidejobbet som att man hjälper gästerna att få en så bra semester som möjligt! Jag har alltid brunnit för skidåkningen så chansen att få arbeta på en skidort i Alperna var guld värt. Jag har genom jobbet som guide blivit mycket säkrare på mig själv, att jag kan klara av svåra situationer. Jag har vuxit som person, med tanke på ansvaret och de utmaningar man ställs inför som guide."
Viktor, Alpe d'Huez 2015/2016

 

"Skillnaden mellan ett vanligt arbete och guidejobbet i alperna är att ditt jobb blir din livsstil. Det finns inga "8-17-pass" utan jobbet flyter ihop med din fritid och din fritid flyter ihop med jobbet. Att jobba som guide innebär erfarenheter, utmaningar, problemlösning, glädje, stress, skratt, tålmodighet, planering, skidåkning och mycket interaktion med andra människor. Men framförallt, vänner för livet (både danska och svenska!)"
Hanna, Sestriere 2015/2016

 

 

Nortlanders guider berättar om sin säsong



 

Vilka roller söker vi?

En skidguide är företagets ansikte utåt och våra kollegor på destinationen. Det är skidguiden som tar hand om våra gäster under veckan och ser till att de får en drömsemester
Vi har ca 30 destinationer med guideteam på allt från 2 – 25 guider. En säsong startar generellt omkring början av december till slutet av april.
Jobbet innehåller många dimensioner och står beskrivet i detalj nedan.

 
Destinationsguide

En destinationsguide kommer få prova på alla delar av guidejobbet. De kommer att ha mycket kontakt med våra resenärer på plats och därmed skapa personliga relationer genom service och arrangemang, men de kommer även ha händerna i mer administrativa uppgifter så som planering, ekonomi och schemaläggning.
Här söker vi alltså både sociala och utåtvända guider, som gillar att hjälpa och uppsöka våra gäster. Vi söker även guider som kan ta ansvar, är strukturerade och disciplinerade.
Arbetsuppgifter:

Ankomst- & avresedag - hjälpa med check-in, möta kör-själv gäster och välkomstafton.
Transfer - ansvar för gästernas logistik och trivsel på ankomst och avresedag
Praktiskt - hjälpa gäster med liftkort, probemlösning, skiduthyrning och skidskola.
Administrativt - i form av schemaläggning, rapporteringar, mail, problemlösning, transferplanering och avreseinformation.
Förberedning - packa välkomstbrev, kontrollera liftkort, skidskola & skidhyrning
Ekonomi - bokföring, redovisning av kvitton och sålda arrangemang
Vara expert på din destination - kunna svara på frågor och ge tips och goda råd.
Gemensam skidåkning - guida gästerna till de bästa pisterna och de härligaste restaurangerna.
Afterski - umgås, dansa och lär känna dina gäster.
Arrangemang - picknick, pubcrawl, kälkåkning, möjligheterna är många!
Service – servicetelefon, hotellservice & rumsbesök 
Allt det oväntade – mycket oväntat kan hända som guide. Det kräver därför att man är flexibel och omställiningsparat!



Under högsäsongen stiger antalet gäster på många destinationer. Detta innebär att vi kommer att behöva guider som endast arbetar i högsäsongen. Den sträcker sig  generellt mellan vecka 04 – 09. Startdatumen kan dock vara varierande.
Här söker vi guider som kan komma ner med uppfriskande energi till våra fasta teams under en tung arbetsperiod. För att vara högsäsongsguide skall man vara flexibel och öppen för varierande arbetsuppgifter.
Arbetsuppgifterna är mer eller mindre de samma som en destinationsguides uppgifter.




Vårt ungdomsbrand heter Summit Week. De har sina egna fasta guider som arbetar hela säsongen för att ta hand om våra grupp- och ungdomsgäster.
En ungdomsguide lägger större delen av sin tid på administrativt arbete. Stora grupper kräver mycket planering och förberelse. Som ungdomsguide är man ”hjärnan bakom” alla event och arrangemang.
 Här söker vi personer som kan klara att arbeta i mycket svingande arbetsnivå. Under högsäsongsveckorna arbetar man i mycket högt tempo, medan lågsäsongen kan vara mycket lugn.
Personen skall också klara stora mängder av administrativt arbete och vara mycket disciplinerad.

De arbetsuppgifter som en destinationsguide gör, har även en ungdomsguide. Utöver detta arbetar man också med:

Administration – större del administration
Veckoguider - informera och leda veckoguider och vaktteams
Rooming – Fördelning och planering av gästers boende
Stora ankomster med buss - ansvar för gästernas logistik och check-in vid ankomst och avresa.




En destinationschef är ansvarig för sitt team, och skall hjälpa och stötta guiderna i allt arbete. Typiskt sitter destinationschefen på mer administrativa uppgifter en resterande del av teamet.
Man kan vara ansvarig för ett team på mellan 4 – 25 guider.
Här söker vi en person som är duktig på strukturerat och disciplinerat arbete, att motivera kollegor och är van vid att ha stort ansvar.

Ansvar för destinationen och sitt team – slutgiltlig besluttagare och överordnat ansvar för driften på destinationen
Service optimering – ha öga för förbättring- och utvecklings möjligheter  
Administration – planering och förberedelse av arbete för dig och ditt team
Utdelning av arbete – se till att arbetet blir fördelat i ditt team
Coaching – hålla status- och teammöten på destinationen
Övergripande ansvar på destinationen – vara lösningsfokuserad och hjälpa gäster och guider vid behov.
Ekonomi – bokföring





En Area Manager besöker våra olika destinationer i alperna för att hjälpa guiderna med serviceoptimering, coaching och förbättring av kundens upplevelse under sin resa. Areamanagern är kontorets hand i fältet och rapporterar direkt till kontoret. Det är Areamanagerns överordnande ansvar att se till att våra guider får den hjälp de behöver för att kunna leverera absolut bästa service till våra resenärer.

Detta är en stor roll som kräver följande:

- Minst 5 års erfarenhet- eller/och utbildning i branschen
- Ledarerfarenhet
- Flexibel och omställningsparat
- Minst 25 år
- Har haft körkort i över 3 år

Arbetsuppgifterna innehåller typiskt:

Flygplatsansvarig – ansvarig för driften i flygplatsen under ankomstdagar
Coaching – Personlig coaching med fokus på motivation i teams
Service optimering – Observera teams och komma med lösningsförslag till förbättrad service
Utvecklingsmöten – med alla teams och guider
Kontroll av material – allt material som blir utlämnat till våra gäster, skall godkännas av Area Managern
Rådgivning – hjälpa guider med vardagliga utmaningar





Area ManagerDestinationsguideHögsäsongsguideUngdomsguideDestinationschef